Scena Opowiadania 2009

 

 

W ramach Sceny Opowiadania 2009 zrealizowaliśmy następujące widowiska:

 

NARZECZONY Z MORZA i inne opowieści skandynawskie

(w ramach Warszawskich Spotkań Teatralnych)

To ja sobie teraz potuptam – mówi demoniczny garnek – i nie wiemy, kto nim kieruje gdy zabiera złoto ze dworu i niesie do domu biednego.
Ktoś mieszkał we wnętrzu pagórka, a ktoś inny siedział w popiele. Nocą do samotnej chaty przychodzi narzeczony z morza, lecz która odważy się zostać jego ukochaną…
Te i jeszcze dziwniejsze, piękniejsze, choć wcale niesłodkie historie ze Skandynawii opowiadaliśmy dorosłym i dzieciom.
Opowiadały: Beata Frankowska i Gosia Litwinowicz
Na tradycyjnych instrumentach: lirze korbowej i skrzypcach grał: Robert Jaworski

 

JAN TAJEMNIK i inne klechdy polskie Bolesława Leśmiana. Muzyczna opowieść z malarskimi wizualizacjami

Mało znane klechdy stworzone przez B. Leśmiana na podstawie polskich ludowych motywów, z wyraźnie odciśniętym piętnem wyobraźni poety. Projekt jest połączeniem leśmianowskiej frazy z muzycznym żywiołem opowiadania i językiem malarskim Kamili Białkowskiej-Ismaił, której obrazy stanowią oprawę scenograficzną spektaklu.

Magdzie Lena Górskiej towarzyszył Serge Tamas (gitara, manouba, instrumenty perkusyjne, śpiew).

 

TURLI TURLI JAJECZKO

Muzyczna opowieść z grami i zabawami dla najmłodszych. Opowiadała Magda Górska, na tradycyjnych instrumentach grał Serge Tamas

 

OPOWIEŚCI BLUESOWE

Opowieść muzyczna ilustrowana utworami inspirowanymi repertuarem
klasyków bluesa: Roberta Johnsona, Big Billa Bronzy’ego, Buddy Gaya, Leadbelego. Historia Bolka „Bolo” Adamczyka, który wyrusza z Warszawy tajemniczą autostradą (Highway number 5278) w poszukiwaniu bluesa… Projekt prezentowany m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Opowiadania „Studnia Opowieści” (Warszawa, Stara Prochoffnia, listopad 2007) i festiwalu Autorska Tvorba Na Blizko – Czechy, Praga, luty 2008).

Opowiadał i grał na gitarze Jarek Kaczmarek, muzyka Gwidon Cybulski – śpiew, gitara, balafon, harmonijka, djembe.

 

ZAMEK PRZYGÓD. Opowieści średniowieczne

O zmierzchu patrzymy w okna zamkowej sali; oświetlona dość, by widzieć piękne panie i pięknych panów, przybranych w lekkie szaty; jedzą, piją i śpiewają, odpoczywają po turniejowych trudach. A cóż to się wydarzy gdy uczta dobiegnie końca i trzeba będzie udać się na spoczynek? I tym tropem pójdziemy. Gdzie pani Flora chętna do chrztu, gdzie Zamek Przygód Świętego Graala. A choć wieczór, będziemy też słuchać jaśniejących radosnym światłem historii o bracie Jałowcu, o płaczących zbójcach i wilku z Gubbio.

Średniowieczne historie odważnie opowiadają o jasnych i ciemnych stronach życia, o radości i splątanych mrocznych namiętnościach; nic z tego nie przeminęło, więc przywołujemy te opowieści, które więcej mówią o dniu dzisiejszym, niż on sam o sobie może powiedzieć.

Opowiadali: Paweł Górski i Gosia Litwinowicz. Muzyka: Sebastian Wielądek (lira korbowa, flety, dudy), Mateusz Szemraj (lutnia)

 

MIKOŁAJKI DLA DOROSŁYCH

Opowieści, które zabierają słuchaczy w podróż od Laponii do krainy Orientu, w oryginalny i zabawny sposób ujmujące temat miłości i erotyki.  Opowiadała „Grupa Studnia O.” oraz gość specjalny wieczoru: Jihad Darwiche – jeden z najwybitniejszych opowiadaczy świata arabskiego. Opowiada po arabsku i po francusku. Wyrasta ze środowiska, gdzie opowiadanie jest ciągle żywą codzienną praktyką, co przekłada się na naturalność, spontaniczność i witalność jego stylu. Trzon jego repertuaru stanowią historie z „Księgi tysiąca i jednej nocy”, przypowiastki o Hodży Nasreddinie, a także eposy i mity cywilizacji śródziemnomorskiej. Ze swoimi opowieściami podróżuje po całym świecie.

 

PERSKIE MINIATURY NA SŁOWO I INSTRUMENT

Na muzycznej parde – ilustracji pod dotknięciem słowa i muzyki ożywają legendarni perscy bohaterowie m.in. harfistka Azade i król Bahram Gur, szalona Harman Dali, zawiruje derwisz. Historie poetów, romantycznych kochanków i  ich wędrówki po kulturze i muzyce perskiej.   Opowieści na motywach perskiego eposu Księga Królewska Firdousiego, Traktatu RisalaMuzikiDarwisza Ali, eposu Haft pajkar Nizamiego, Masnavi  Manavi Rumiego. Muzyczna oprawa na tradycyjnych instrumentach: tombak, daf i setar oraz  nej

Opowiadali: Agnieszka Aysen Kaim, Paweł Górski, Dorota Maciejuk. Muzyka: Muhammad Rasouli i Zofia Dowgiałło

 

 

STRASZNY SEN. ANDERSEN

Mroczne, nieznane opowieści Andersena, na podstawie nowego tłumaczenia Bogusławy Sochańskiej: „Błędne ognie są w mieście, powiedziała wiedźma”, „Wiatr opowiada o Waldemarze Daae i jego córkach”, „Ciocia Bólzęba”, „Pchła i profesor” i „Cień”. Skandynawski klimat, nieokiełznana wyobraźnia, ironia i czarny humor.

 Opowiadali: Gosia Litwinowicz, Beata Frankowska, Jarek Kaczmarek. Muzyka: Robert Lipka i Agnieszka Obst

 

HISTORIE SŁOWNIAŃSKIE. FRAGMENTY

Świat słowiańskiej wyobraźni zamieszkują rozmaite istoty: bóstwa niebios i ognia, dole i wieszczyce losu, duchy powietrzne i wodne, istoty, które strzegą domu i pola; ich imiona są niepewne, często zupełnie zapomniane; ich historie – niejasne i niedokończone.

I te właśnie opowieści chcemy przywołać – sięgając do prawie wyschniętych źródeł, przywoływać słowiańską wyobraźnię, czymkolwiek ona jest; odpominać swój świat, patrząc przez relacje obcych, zobaczyć go na własne oczy.

Wśród opowieści: wątki z Mickiewicza i Singera, tradycyjne historie ludowe, dawna muzyka i stare pieśni, a także płynąca z głębin słowiańskiej duszy opowieść o przodkach… polskiej chwały futbolowej.

Opowiadali: Beata Frankowska, Jarek Kaczmarek, Gosia Litwinowicz. Muzyka: Sebastian Wielądek (lira korbowa, dudy, ney, duduk) i Jolanta Kossakowska (gęśle, fidel, śpiew).

 

 

 Wszystkie widowiska odbyły się w siedzibie Instytutu Teatralnego. „Narzeczony z morza” – wyjątkowo – w kawiarni Nowy Świat, która była siedzibą Warszawskich Spotkań Teatralnych.

Projekt został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *