STUDNIA O. REPERTUAR DLA DZIECI

Stowarzyszenie Grupa Studnia O.
Ul. Oboźna 3/34
00-340 Warszawa
www.studnia.org

T. 501 165 207 (Małgorzata Litwinowicz), 606204107 (Agnieszka Aysen Kaim), 607283818 (Beata Frankowska), 506738207 (Jarek Kaczmarek)

Stowarzyszenie Grupa Studnia O. to pierwsze w Polsce stowarzyszenie opowiadaczy.
Jako stowarzyszenie działamy od 1997 roku. Źródłem naszych opowieści jest bogata i różnorodna tradycja literatury ustnej: bajki i baśnie, mity i eposy z różnych kultur a także historie autorskie. Nasza działalność nie jest jednak próbą rekonstrukcji dawnych praktyk opowiadania czy wiernym odtwarzaniem tradycyjnych narracji. Sztukę opowiadania traktujemy jako indywidualną twórczość artystyczną, inspirowaną tradycją, lecz wpisującą się w kontekst współczesności.
Praktykę opowiadania historii łączymy z rozległą działalnością animacyjną i edukacyjną.
Opowiadanie stanowi atrakcyjną formułę poznawania innych kultur, jest powszechnie zrozumiałym językiem dialogu międzykulturowego.
Elastyczność i otwartość formuły opowiadania pozwala nam wpisywać się w różnorodne projekty społeczno-kulturowe – zarówno tematycznie, jak i pod względem formalnym: od kameralnych spotkań w kręgu po wielkie widowiska.
Prowadzimy także wiele projektów badawczych nad tradycją opowiadania w różnych
kręgach kulturowych.
Wypracowaną przez nas formą spotkania jest widowisko narracyjne, które nawiązuje do tradycji starożytnego sympozjonu, gdzie opowieści harmonijnie współistnieją z dyskursem naukowym, muzyką, elementami uczty.

Wybór z repertuaru dla dzieci

DLACZEGO MIÓD JEST SŁODKI
Opowiadania i mity wokół wątków pszczelich i solarnych.
Dowiecie się, jak to właściwie z tym miodem było i o tym, jak słońce chciało się ożenić, opowiemy wam o sporach wszelkiego stworzenia z samym Panem Bogiem.
Odwiedzą nas znani mityczni bohaterowie: Glaukos oraz Ikar i Dedal.
Nie zabraknie muzyki bałkańskiej, pszczelich tańców – wywijańców, a dla amatorów miodu – miodowych niepodzianek.
Opowiadają: Agnieszka Ayşen Kaim, Paweł Górski.
Muzyka i śpiew: Marcin Zadronecki Balkan Sevdah
Dla dzieci w wieku przedszkolnym – 4-6 lat

BOHATEROWIE WSZECHCZASÓW – OPOWIEŚCI OLIMPIJSKIE
W programie opowieści o najwspanialszych bohaterach starożytnych i współczesnych igrzysk. Za sprawą “magii opowieści” wysłuchacie “bezpośrednich” transmisji z legendarnych pojedynków: wyścigu rydwanów ku czci Patroklesa, pojedynku bokserskiego Amykosa z Polydeukesem    , usłyszycie o niezwykłych wyczynach Milona z Krotony i biegacza, który potrafił zająć 5 miejsce w wyścigu, w którym startowało 4 zawodników.
Przeniesiemy się także do czasów współczesnych. Odsłonimy kulisy zadziwiającego skoku Fortuny i biegu po olimpijskie złoto, który odbywał się jednocześnie w dwóch miejscach oddalonych od siebie o tysiące kilometrów. –
Opowiadają: Jarek Kaczmarek, Paweł Górski.
Dla dzieci w wieku 7-12 lat.

WĘDRÓWKA I PRZEMIANA. MITY GRECKIE
W historiach, które przywołujemy podążamy za najstarszymi boginiami, Demeter i Persefoną, ucząc się od nich rozumienia rytmu życia. Oglądamy taniec Baubo, słyszymy, jak w brzuchu Demeter rodzi się wielki śmiech.
Idziemy z Psyche, która na niebie i ziemi, w podziemiach i w powietrzu szuka swego ukochanego. Przypominamy sobie najstarsze wzory: krąg, spiralę, labirynt, kreślimy je własnymi rękoma, wpisując w nie swą własną historię.

Opowiadają: Beata Frankowska i Małgorzata Litwinowicz
Na tradycyjnych instrumentach gra Marcin Zadronecki
Dla dzieci w wieku 7-12 lat

JAK MAMA ZOSTAŁA INDIANKĄ. OPOWIEŚĆ O WOLNOŚCI
Posłuchajcie opowieści o tym, jak mały chłopiec z Północy zostaje Indianinem i wyzwala swoją mamę z codziennego kieratu – razem wymykają się z domu i spędzają piękny dzień na wolności: razem się kąpią, łowią ryby, a mama przypomina sobie swoje prawdziwe imię, kiedy była jeszcze małą dziewczynką. W tę historię, inspirowaną książką Ulfa Starka „Jak mama została Indianką”, wplecione są oryginalne opowieści indiańskie: skąd się wziął ogień na świecie i dlaczego robaczek świętojański świeci w ciemności. Opowieściom towarzyszą rytmy i pieśni, które będziemy wspólnie śpiewać, wyklaskiwać i tańczyć.
Opowiada: Beata Frankowska
Muzyka: Jacek Żelazek
Dla dzieci w wieku 3-9 lat

DZIECI DRZEWA. MITY UJGURSKIE I TURECKIE
Wraz z koczującymi plemionami przemierzymy stepy Azji Środkowej i dotrzemy do Azji Mniejszej. Posłuchamy głosów stepu i opowieści, jak ta o drzewie, które urodziło, i o królowej węży Szahmeran. Posłuchamy, jak to było z początkami świata według tureckich wierzeń i wysłuchamy o czynach tureckich herosów. Poznamy Anatolię biblijną, starożytną i mityczną; krainę, którą zamieszkiwał Abraham i król Midas. Staniemy pod górą Ararat, na której zatrzymała się Arka Noego, i wyjdziemy suchą stopą bezpiecznie na brzeg.
Opowiadają: Agnieszka Ayşen Kaim, Paweł Górski
Muzyka: Bart Pałyga
Dla dzieci w wieku 6-12 lat

STRASZNY SEN ANDERSEN
Zbaczamy z utartej drogi i sięgamy do mniej znanych bajek Andersena.
Błędne ognie są w mieście – powiedziała wiedźma. Zaglądamy do jej spiżarni ukrytej w wydrążonym drzewie, tam – buteleczki, w nich – wyborrrrne historie.
I o tym właśnie opowiemy: o dziewczynce w czerwonych trzewikach i tajemniczej egipskiej księżniczce, która spoczęła na dnie bagien; o tajemniczym towarzyszu podróży i obrzydliwym trollu; o pchle i profesorze i podróżach balonem, które nie zawsze kończą się dobrze.
Zanurzymy się w świat wizualnej wyobraźni Andersena. Od wykonywanych przez niego wycinanek, dziwnych postaci, które ciach-ciach wyskakiwały spod nożyczek zaczęła się niejedna historia.
Opowiadają: Beata Frankowska, Jarek Kaczmarek, Małgorzata Litwinowicz
Muzyka: Robert Lipka
Wycinanki i inne działania plastyczne prowadzi Czarli Bajka.
Dla dzieci (od 6 lat) i dorosłych

DUCH DZIADKA I INNE HISTORIE
Jak z dziećmi rozmawiać o śmierci, jak o niej opowiadać?
Kanwą narracyjną spotkania będzie opowieść na podstawie książki Kima Fupza Aakesona „Esben i duch dziadka”. Zapraszamy na spotkanie dzieci z rodzicami i dziadkami – przynieście zdjęcia i pamiątki po Waszych bliskich zmarłych; w ten okołozaduszkowy czas będziemy wspólnie opowiadać historie naszych przodków, przywoływać z pamięci to, co kiedyś razem przeżyliśmy.
Na przykład tak, jak zrobił to Esben: „Pamiętam, jak mnie zabrałeś do wesołego miasteczka i jak jeździliśmy tą dużą kolejką, aż mi się zrobiło niedobrze. Pamiętam, że stroiliśmy miny, kiedy babcia smażyła wątróbkę na kolację, i przeklinaliśmy tylko wtedy, gdy ona nie słyszała, i że kiedyś wybraliśmy się na cały dzień na ryby i nic nie złowiliśmy…”
Będziemy również rysować swoje drzewa genealogiczne – dlatego poszperajcie w pamięci i przypomnijcie sobie imiona tych, co byli tu przed Wami.
Opowiadają: Beata Frankowska, Monika Żelazek
Gra na akordeonie: Robert Lipka
Dla dzieci 5-12 lat i dorosłych

EGLE, KRÓLOWA WĘŻY i inne baśnie litewskie
W ludowej kulturze litewskiej zachowało się wiele starych opowieści. Przywołują one rzeczywistość, w której żywy i możliwy jest kontakt świata ludzkiego i świata natury. Pojawiają się tu wyraziste postacie bohaterek – takich jak Egle, Królowa Węży, laimy – boginie przeznaczenia, decydujące o biegu ludzkiego życia, dziewczyna oszukująca diabła czy kobieta-ptak – ucieleśniająca dolę, którą może obdzielić tego, który został pozbawiony własnego losu, jest bedalisem, człowiekiem bez przeznaczenia.Opowieściom towarzyszą archaiczne, jedyne w swoim rodzaju pieśni – wielogłosowe sutartines, tradycyjnie wykonywane przez dwie, trzy lub cztery kobiety. Oparte na prostym powtarzalnym tekście, z częstymi zawołaniami, których znaczenie trudno dziś rozszyfrować, z sekundowymi harmoniami, do których nie jest przyzwyczajone nasze ucho, przykuwają uwagę, wyznaczają rytm opowieści i ich kulminacyjne punkty.Czego dziś dotykają historie opowiadające o usilnym poszukiwaniu własnego losu, o przekroczeniu granic ludzkiego świata, o niewygodnych i niebezpiecznych obietnicach, z których nie można się wywinąć, o miejscach, do których nie ma wstępu?
Opowiadają: Gosia Litwinowicz i Beata Frankowska.
Na tradycyjnych instrumentach gra Sebastian Wielądek
Zapraszamy dzieci i dorosłych.

Wykonawcy:

Beata Frankowska, absolwentka polonistyki na UW oraz Gender Studies w ISNS, opowiadaczka, współzałożycielka Stowarzyszenia Grupa Studnia O., pisarka i redaktorka. Zrealizowała wiele widowisk narracyjnych dla dorosłych i dzieci, wśród nich ważne miejsce zajmują projekty związane z lokalną tożsamością, w szczególności z wątkami żydowskimi, a także tematyką gender. Prowadziła warsztaty i zrealizowała widowiska m.in. w Biłgoraju, Kazimierzu Dolnym nad Wisłą, Węgrowie (w ramach współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej), Piasecznie („Taniec opowieści czyli chasydzi Piaseczna”). Zrealizowała cykl widowisk i spotkań wokół tematyki świąt żydowskich dla Muzeum Historii Żydów Polskich (Ohel 2008, w ramach projektu „Opowiadacze w muzeum”).

Jarosław Kaczmarek, absolwent polonistyki na UW, specjalizacjia „Animacja kultury”, w Studni O. od 1997 roku, polonista, opowiadacz, autor piosenek, animator  kultury. Zajmuje się przede wszystkim problematyką miejskiej kultury współczesnej – stąd spektakle takie jak „Opowieści bluesowe” (o narodzinach bluesa, ale też o Warszawie), „Garrincha. Samba i śmierć”, „Brzydka Afrodyta”.

Agnieszka Aysen Kaim, absolwentka turkologii na UW, opowiadaczka, tłumaczka i orientalistka, w Studni O. od 1997 roku. Zajmuje się przede wszystkim opowieściami tureckimi, perskimi, arabskimi – szerokim kręgiem tradycji ustnej Bliskiego Wschodu. Ma w swoim repertuarze m.in. „Perskie miniatury na słowo i instrument”, „Opowieść o Dumrulu Szalonym” (na podstawie Księgi Dede Korkuta). Autorka pracy doktorskiej (Instytut Orientalistyki UW) poświęconej sztuce tureckiego meddaha. Adiunkt w Instytucie Slawistyki Południowej Uniwersytetu Łódzkiego, prowadzi tam zajęcia poświęcone wpływom orientalnym w kulturze Słowian Południowych. Koordynatorka projektów kulturalnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym (m.in. MYTHOS – My Tradional Heritage – w ramach programu Grundtvig, 2010-2012). Tłumaczka języka tureckiego i angielskiego.

Małgorzata Litwinowicz-Droździel: absolwentka polonistyki na UW (specjalizacja „Lituanistyka” oraz „Animacja kultury”), obecnie adiunkt w Instytucie Kultury Polskiej UW. Zajmuje się sztuką opowiadania od dekady, zrealizowała wiele widowisk narracyjnych (m.in. „Taniec opowieści czyli chasydzi Piaseczna”, „Egle, królowa węży i inne baśnie litewskie”, „Noc na Zamku Przygód. Opowieści europejskiego średniowiecza”), w ramach
działań Stowarzyszenia Grupa Studnia O. współpracowała m.in. z Muzuem Etnograficznym w Warszawie, Zamkiem Królewskim w Warszawie – Działem Oświatowym, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Muzeum Narodowym w Warszawie – Działem Oświatowym, Towarzystwem Naukowym Pruthenia z Olsztyna, Centrum Edukacji Obywatelskiej (program „Ślady przeszłości”), Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (m.in. koncepcja wystawy „Biblioteka – miejsce czytania, miejsce działania” i widowiska narracyjne „Sen Marianny” i „Ludzie księgi”), Scholą Teatrum Wiejskiego Węgajty. Dyrektor artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Opowiadania od 2006 roku. Wieloletnia kierownik specjalizacji „Animacja kultury” w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, autorka publikacji i artykułów dotyczących animacji kultury i edukacji kulturalnej. Doświadczona koordynatorka wielu projektów kulturalnych finansowanych ze środków europejskich (program Leonardo da Vinci) i krajowych (Miasto Stołeczne Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Autorka książki „O starożytnościach litewskich. Mitologizacja historii w XIX-wiecznym piśmiennictwie b. Wielkiego Księstwa Litewskiego”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *